Vind direct de juiste onderdelen voor uw auto aan de hand van het kenteken:

Zoeken zonder kenteken

ABS sensoren

 

Naar ABS Sensor catalogus  

 

ABS sensor
De ABS sensor (of toerentalvoeler) meet via contactvrije registratie de rotatiesnelheid van de wielen. Deze sensoren zijn de belangrijkste gegevensbronnen voor een betrouwbare werking van het ABS/ESP systeem. Ze bezorgen de ABS/ ESP-regeleenheid informatie over de wielrotatie per wiel. Deze (actieve) sensoren zijn veelal van het type magnetoresistief. Een sensor heeft een uitgaande spanning en stroom die verandert door de sterkte van een magnetisch veld. De roterende pulsgenerators bestaan als sensorring op de aandrijfas of ze zijn in het wiellager opgenomen. Een voordeel van de actieve sensoren is dat deze altijd een signaal geven, zelfs als de wielen stilstaan. Er kunnen aanvullende functies voor nieuwesystemen ingebouwd worden, zoals:
• herkenning van draairichting
• herkenning van stilstand
• luchtspleetdetectie

Stuurhoeksensor
De stuurhoeksensor bevindt zich op de stuurkolom. De geleidingspen wordt in een beugel met een uitsparing geplaatst. De stuuras steekt door de sensor en kan deze axiaal bedienen. De stuurhoeksensor heeft als taak om:
• de draairichting van het stuurwiel te bepalen
• de draaihoek van het stuurwiel te bepalen
• de draaisnelheid van het stuurwiel te bepalen

Draaihoeksensor
De draaihoeksensor is de kern van ESP, gepositioneerd in de passagiersruimte. Deze sensor meet de draaisnelheid van het voertuig rond zijn verticale as, in graden per seconde.

Versnellingssensor
De versnellingssensor registreert versnellingen in één of twee assen en biedt hierdoor een beschermingssysteem voor de inzittenden.

Hydraulisch agregat
Het hydraulisch blok bevindt zich in de motorruimte en zit in serie met de 2 remkringen van de hoofdremcilinder en de wielremcilinders. Het Hydro-aggregaat voor het ESP systeem is gebaseerd op dat van het ABS systeem maar heeft extra kleppen i.v.m. de individuele remregeling per wiel, welke dienen om bij een ASR of ESP ingreep een druk in de wielremcilinder per wiel te kunnen opbouwen (actieve reminvloed). Omdat het hydro-aggregaat een veiligheidsonderdeel is mag deze alleen compleet worden vervangen. Wel kan in sommige gevallen het elektronische gedeelte en de druksensor apart worden vervangen.

Slimme sensoren
De nieuwste generatie sensoren wordt steeds kleiner en indien mogelijk zelfs gecombineerd. Bosch heeft op dit terrein opnieuw vooruitgang geboekt. Een recent voorbeeld is de DRS MM5, waar drie sensoren en hulpelektronica gecombineerd worden. Een DRS-sensor maakt deel uit van het Bosch ESP-systeem. Dat stabiliteitssysteem heeft een gierhoeksensor nodig, die het draaien van de auto om zijn hoogte-as meet. Als daarnaast de stuurhoek gemeten wordt, kunnen deze twee vergeleken worden. Past de richtingverandering van de auto niet bij de stuurwielverdraaiing, is er sprake van slip. Daarop grijpt het ESP-systeem in tot gierhoek en stuurhoek bij elkaar passen. Nog beter is het om ook de langsversnelling van de auto te meten, dus remmen en accelereren. Dan weet het ESP beter of het zinvol is gas terug te nemen om een dreigende slip af te wenden, in combinatie met stabiliserende remingrepen. Meten we ook nog de dwarsversnelling, dan hebben we een maat voor de zijwaartse kracht op de auto. Die zegt hoeveel grip er nodig is. Tijdens de ontwikkeling wordt bepaald hoe groot de maximale zijdelingse versnelling is, die de grip toelaat. Zo weet ESP de grenzen van de auto. De nieuwe DRS MM5-sensor van Bosch bevat alle drie versnellingsopnemers. Plus een controleprogramma op de goede werking daarvan. Bovendien is er een CAN-signaalgever verwerkt, zodat niet alleen het ESP-systeem de metingen kan gebruiken. Het is bijvoorbeeld waardevol voor het sterk opkomende ‘torque vectoring’, de actieve sturing van de koppelverdeling links/rechts op de aangedreven as. Met die koppelverdeling kan het stuurgedrag van de auto verbeterd worden.

Actieve veiligheid
ABS sensoren, uitgebreid met stuurhoeksensoren, draaihoeksensoren en versnellingssensoren, helpen samen met een ECU en hydraulisch aggregaat via actieve veiligheidssystemen het voertuig in riskante situaties te stabiliseren. Hiervoor moeten ze permanent controleren of het gedrag van het voertuig overeenstemt met de wensen van de bestuurder.

De wielsnelheid wordt door hulpsystemen zoals ABS en ASR gebruikt voor het bepalen van het toerental, terwijl GPS-systemen de gegevens gebruiken voor het berekenen van afgelegde afstanden. Een defect resulteert in het uitvallen van deze systemen. Dit is van grote invloed op de veiligheid.
 

Mogelijke storingsoorzaken:
- Interne kortsluitingen
- circuitonderbrekingen
- kortsluiting in het circuit
- Mechanische beschadiging van het sensorwiel
- Verontreinigingen
- Hogere wiellagerspeling
 

De storing kan als volgt merkbaar worden:
- Oplichten van het storingslampje
- Opslaan van een foutcode
- Blokkeren van de wielen bij het afremmen
- Uitval van andere systemen
 

Bij storing raden wij u aan de volgende acties te  ondernemen:
- Uitlezen van het storingsgeheugen
- Elektrische aansluitingen van sensorkabel, stekker en sensor controleren (aansluiting, breuk en corrosie)
- Controleren op verontreinigingen en beschadigingen
- Signaal meten met oscilloscoop
 

Naar catalogus