Hoe moet ik remschijven met wiellager monteren?
Hoewel de montage van remschijven met geïntegreerde wiellagers eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger is, blijft een zorgvuldige montage nodig. Dit is onder meer van belang omdat de remschijven massief zijn. Bij een verkeerde montage kunnen de remschijven te warm worden, doordat de warmte minder wordt afgevoerd. Het gevolg is dat de lagers veel geluid gaan produceren en op termijn zelfs vastlopen. Monteer daarom altijd behoedzaam en zorgvuldig.
Stap 1: Schuif de remschijf met geïntegreerd wiellager met de hand (lichte druk) op de binnenring van het lager op de astappen. Let op: Pas geen mechanisch geweld toe en voorkom kantelen. De binnenring van het lager kan er makkelijk opgeschoven worden. Gereedschap, met name slaggereedschap, is niet noodzakelijk en mag ook niet worden gebruikt.
Stap 2: De aanloopring, indien aanwezig, in de juiste positie plaatsen en een nieuwe naafmoer (of naafschroef) plaatsen en met de hand tot aan de aanslag indraaien. Hierbij moet de remschijf continu worden gedraaid om een exacte centrering van de lageronderdelen te garanderen. Let op: geen slagschroevendraaier gebruiken.
Stap 3: Naafmoer of schroef (met inachtneming van de specificaties van de voertuigfabrikant voor de aanhaalprocedure) met het juiste draaimoment vasttrekken. Het aanhaalmoment moet exact worden aangehouden. Hierbij mag het voertuig niet op de wielen staan en de remschijf moet ook hierbij continu worden gedraaid. Let op: De ABS-sensor mag niet worden blootgesteld aan magneetvelden, anders bestaat er gevaar voor beschadiging.